2015/10/21

CHLEBA NASZEGO POWSZEDNIEGO

Przepis na dobry bezglutenowy chleb

Duże zainteresowanie wzbudziłam niedawnym postem dotyczącym bezglutenowego chleba i zmotywowaliście mnie ogromnie do pracy nad przepisem, tak, abym mogła przekazać go dalej i żebyście i Wy i Wasi bliscy bezglutenowi mogli cieszyć się smakiem pieczywa.



Dwa tygodnie i kilka blach chleba z zakalcem później mam dla Was recepturę. Moją tajną, wypróbowaną i przetestowaną. Udało się i śmiało mogę powiedzieć, ze tym chlebem mogę poczęstować i Was. Tradycyjnym pożeraczom pszennego pieczywa pewnie czapek z głów nie zerwie, ale bezglutenowcy być może docenią smak i fakt, że chlebek długo pozostaje świeży i wilgotny - co jest najistotniejsze w wypiekach bez glutenu, które szybko się kruszą i starzeją.

     
Przygotujcie więc sobie:


  • mix do chleba ryżowego CELIKO 200 g 
  • 2 łyżki oleju lub roztopionego masła
  • 2 czubate łyżki nasion chia (lub siemienia niemielonego, ale on nadaje specyficzny posmak i ciężkość, osobiście wolę chia)
  • 3 łyżki mielonych łusek gryki
  • spora garść jagód goji (lub rodzynek/pokrojonych daktyli/pokrojonej suszonej śliwki)
  • 2 jajka
  • 3 łyżki łuskanych ziaren słonecznika lub dyni lub orzechów siekanych
  • pełna łyżka płynnego miodu
  • ok 270 ml mieszanki mleka (krowiego lub roślinnego) z gorąca wodą - mieszamy by była ciepła (nie gorąca, tak, aby wspomogła pracę drożdży) i dodajemy w/w łyżkę miodu aż się rozpuści
  • szczypta soli
  • mąka gryczana - na oko

Mieszamy wszystkie składniki poza mąką gryczaną. Mąkę dodajemy na końcu, żeby uzyskać ciasto o konsystencji gęstej śmietany, ale nadal dające się wlać do formy. Jeśli będzie zbyt gęste to nie wyrośnie i zrobi się zakalec. Formę (mała keksówkę 22-25 cm długości) smarujemy tłuszczem i wylewamy ciasto. Odstawiamy na pół godzinki w ciepłe miejsce, a potem pieczemy w piekarniku rozgrzanym do ok 180 stopni z termoobiegiem przez ok 30-35 minut. Po upieczeniu studzimy na kratce, przechowujemy w folii. I to już wszystko, przepis banalnie prosty, ja robię chlebek wieczorem w 10 minut i wystarcza mi niemal na tydzień.


Składniki - choć na pierwszy rzut oka drogie i skomplikowane są powszechnie dostępne, nie tylko przez internet ale w naszych supermarketach:


  • mix CELIKO -  Kaufland - 3,99 zł /200 g
  • łuska gryki mielona Sante - Kaufland - 3 zł /200g
  • nasiona chia Sante - Kaufland/Tesco - ok 10 zł /250g
  • jagody goji Sante - Tesco - ok 15 zł/150 g
  • mąka gryczana - Tesco/lidl/Kaufland - ok 5 zł /kg

Post nie jest sponsorowany przez żaden supermarket ani producenta żywności - podaję wam nazwy i zdjęcia, żeby prościej było je odnaleźć na sklepowych półkach, możecie bazować na innych producentach.
Cóż, pozostaje mi tylko życzyć Wam powodzenia, a potem już tylko smacznego :) I pamiętajcie - dziś już środa :)

                                                                   
                                                                                                           PODPIS

2 komentarze :

  1. Dziękuję! Mama moja jest celiakowcem, o czym wie od niespełna roku i tęskni bardzo za smakiem chleba... :) Będę mogła sprawić Jej radość!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie cieszę się, że mogę choć trochę pomóc :) smacznego!

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka